Corona en de dekking op jouw reis- en annuleringsverzekering – Nieuwsberichten Onderlinge

Nu de zomervakantie weer is begonnen, begrijpen we dat je vragen hebt over het coronavirus en jouw reis of vakantie. We zetten de meest gestelde vragen voor je op een rij.

Negatief reisadvies? Code Rood en Oranje vanwege corona

Is er voor jouw bestemming vanwege corona een negatief reisadvies afgegeven? Dan is de kans groot dat jouw reisorganisator de reis omboekt naar een andere bestemming, of de reis annuleert waarna je de reissom terugkrijgt. Ga je toch naar een bestemming waarvoor een negatief reisadvies vanwege corona is afgegeven? Dan biedt jouw reisverzekering alleen dekking voor schades die niet corona-gerelateerd zijn.

Preventief annuleren? Geen vergoeding!

Het uit voorzichtigheid annuleren van een reis valt niet onder de voorwaarden zoals die in de polis van jouw annuleringsverzekering zijn omschreven.
Je krijgt de kosten dus niet vergoed. Ook als je al op reis bent maar vanwege het virusrisico eerder naar huis wilt, is dat niet verzekerd op jouw annuleringsverzekering.

Wat als ik ziek word vóór mijn reis?

Als je voor jouw reis ernstig ziek wordt als gevolg van corona en de reis daarom moet annuleren, is er tijdelijk dekking op de annuleringsverzekering. Deze tijdelijke regeling loopt van 1 juli tot 1 oktober 2021. Om de reiskosten vergoed te krijgen heb je de uitslag nodig van een officiële coronatest, dit is een door het RIVM goedgekeurde PCR- of antigenentest. Een zelftest is hiervoor niet voldoende.

Wat als ik ziek word tijdens mijn reis?

In vakantielanden met Code Groen of Geel is er wel dekking onder de reisverzekering. Als je tijdens jouw reis ziek wordt door corona en naar het ziekenhuis moet, worden de medische kosten vergoed op voorwaarde dat je de dekking ‘Medische kosten’ hebt afgesloten. De kosten voor een eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden alleen vergoed als je zelf ‘ernstig ziek’ bent en medische behandeling noodzakelijk is. Neem bij ziekte tijdens jouw reis altijd zo snel mogelijk contact op met onze Helpservice: +31 20 65 15 918.

Wat als Code Groen of Geel tijdens mijn reis wijzigt naar Code Oranje?

Wanneer tijdens jouw reis Code Groen of Geel wijzigt naar Oranje en je wil terug naar Nederland, dan is er voor deze repatriëring geen dekking. Wordt je tijdens de reis (code geel of groen bij vertrek) ernstig ziek en je blijkt corona te hebben, dan zijn de medische kosten die je maakt verzekerd als je de dekking Medische kosten hebt meeverzekerd. Wanneer de lokale overheid adviseert het land te verlaten, dan gaan wij ervan uit dat je dit advies op volgt.

Overmacht tijdens mijn reis?

Ben je al op reis en treft de overheid maatregelen vanwege corona waardoor je niet naar huis kunt of waardoor jouw reis wordt vertraagd? Dan vergoeden wij de redelijke kosten die gemaakt moeten worden.

Waar vind ik actuele informatie over mijn vakantiebestemming?

Voor de meest actuele informatie over jouw vakantiebestemming kan je kijken op de website wijsopreis.nl van het Ministerie van Buitenlandse zaken.

Ik heb nog een andere vraag

Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!